در حالی که رزومه شما حداکثر یک یا دو صفحه کاغذ است، اما همین دو برگ مهمترین بخش از فرآیند کاریابی شما خواهد بود. رزومه شما قوی ترین ابزار برای ارایه سابقه حرفه ای و کاری شما به مدیران شرکت ها است. اما چگونه رزومه بنویسیم؟
«رزومه ای خوب و حرفه ای نوشته شده است که با برجسته جلوه دادن مهارت ها و توانایی هایتان به شما برای گرفتن وقت مصاحبه کاری و در نهایت استخدام شدن در آن شرکت، بیشترین کمک را کند.»
اگر غیر از این باشد رزومه شما در همان نگاه اول توسط استخدام کننده حذف خواهد شد. می خواهم در ادامه راجع به نحوه نوشتن رزومه ای که جلب توجه کند و برای شما وقت مصاحبه کاری بیاورد، صحبت کنم.
بالاتر از هر چیزی یک رزومه باید بدون تناقض، مختصر و مفید، شفاف، روشن وخوانا باشد.
تعداد زیادی قالب رزومه برای ساخت رزومه کاری و تحصیلی وجود دارد. بسته به موقعیت خود می توانید یک قالب زمانی، قالب عملکردی، قالب ترکیبی و یا قالبی هدفمند انتخاب کنید.
یک قالب رزومه زمانی (زمانی معکوس) ساده ترین فرمت برای استفاده است. اما گاهی موقعیت متفاوت است و شما به رزومه ای نیاز پیدا می کنید که بیش از سوابق شغلی، بر روی دستاوردها و مهارت های شما تمرکز داشته باشد. پس وقت گذاشتن برای انتخاب یک قالب رزومه مناسب موقعیت تان قطعاً کاری ارزشمند است.
خیلی مهم است که فونت و سایز انتخابی به اندازه کافی خوانا باشد و در عین حال بهینه ترین حالت را در برگه داشته باشیم تا بتوان بیشترین اطلاعات را در هر برگه گنجانید.
در ضمن ممکن است شما بخواهید تا حد امکان از تغییرات ظاهری (همچون : ایتالیک، بولد، آندرلاین، و همینطور علامت گذاری ردیف لیست) استفاده کنید. تا حد امکان استفاده از بولد را برای عناوین و دستاوردهای قابل اندازه گیری خود قرار دهید. (به عنوان مثال: اجرای پروژه به ارزش 1/000/000/000 تومان)
وقتی از یک سبک خاص استفاده می کنید، آن را در همه جای رزومه رعایت کنید.
رزومه هایی را که برای انواع موقعیت های شغلی پر شده اند، بخوانید. این نمونه رزومه ها برای شما مثال هایی از هر نوع شغلی فراهم خواهد کرد. آنها همچنین به شما کمک می کنند تا بدانید رزومه شما باید حاوی چه اطلاعاتی باشد.
با این حال هر زمان که از نمونه رزومه پرشده و آماده کمک می گیرید فراموش نکنید که شما باید رزومه خود را شخصی سازی کنید و آن را بر اساس توانایی ها، تجارب، دانش ، موقعیت خود و فرصت شغلی که درخواست داده اید بنویسید.
از میان نمونه رزومه هایی که مرور می کنید، می توانید یک رزومه کاری را به عنوان نقطه شروع برای ایجاد رزومه خودتان استفاده کنید. سپس رزومه را ویرایش و شخصی کنید تا مهارت های منحصر بفرد و توانایی های شما را پررنگ تر کند.
از کلمات کلیدی در رزومه استفاده کنید. اکثر شرکت ها از نرم افزار های مدیریت استخدام استفاده می کنند. برای انتخاب رزومه شما توسط این اپلیکیشن ها، رزومه باید شامل کلمات کلیدی باشد که مستقیماً فرصت شغلی مورد نظرتان را هدف قرار داده است.
برای هماهنگی صلاحیت های خود با شغل موردنظرتان زمان بگذارید تا مطمئن شوید که رزومه شما دارای کلمات کلیدی و همین طور مهارت های مرتبط است. علاوه بر این، رزومه کاری برای شرکت به مدیر شرکت نیز نشان خواهد داد که شما یک کاندید عالی برای شغل مورد نظر هستید.
برای تبدیل سال شمسی به میلادی می توانید از تقویم آنلاین استفاده کنید.
بار دیگر توصیفی که برای هر شغل نوشته اید را مرور کنید. آیا واقعاً آنها به مدیران استخدامی می گویند که چرا شما مناسب این شغل هستید؟ آیا آنها جذاب و چشم گیر به نظر می رسند؟ چند دقیقه برای ویرایش و تبدیل آنها به یک توصیف جذاب و فوق العاده وقت بگذارید.
رزومه نویسی کار دشواری است و بهتر است قبل از ارسال رزومه شرکت به کارفرما از فرد دیگری کمک بگیرید. شما می توانید آموزش نحوه نوشتن رزومه را در اینجا مشاهده کنید. همین طور اگر دانش آموز یا دانشجو هستید می توانید از مشاور تحصیلی تان در این زمینه مشورت بگیرید.
همچنین این راهنمایی های تأیید شده را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که رزومه شما بدون هر گونه تناقض و خطا است.
منبع:
برخلاف بسیاری از تبلیغات شعارگونهی معلمان موفقیت، برنامه ریزی به خودی خود نمیتواند برای ما موفقیت و نتایج مثبت به همراه داشته باشد.
همچنان که کتاب خواندن، به خودی خود، نمیتواند از ما دانشمند بسازد و مسافرتهای متعدد، نمیتواند از ما یک فرد جهاندیده بسازد و سالها مدیریت، نمیتواند از ما یک مدیر توانمند بسازد.
پیش از اینکه بپرسیم چکونه برنامه ریزی کنیم لازم است سوال مهمتری را پاسخ دهیم: چرا برنامه ریزی را دوست نداریم؟
علاقه به یک فعالیت و دوست داشتن آن فعالیت میتواند نقش مهمی در اثربخشی نهایی آن داشته باشد. چون این علاقه داشتن و رابطه عاطفی خوب با یک موضوع، نحوهی رفتار و تعامل ما را با آن موضوع تغییر میدهد.
کسی که کتاب خواندن را دوست دارد، به شکل متفاوتی کتاب میخواند. کسی که عاشق مسافرت است، به شکل متفاوتی به مسافرت میرود و رویدادها و اتفاقات مسافرت را هم به شکل دیگری، تجربه میکند.
کسی که عاشق مدیریت (و نه ریاست) است، چیزهای زیادی را میبیند و میفهمد و میآموزد که فرد دیگری در همان موقعیت، ممکن است آن را تجربه نکند.
این مسئله در مورد برنامه ریزی هم، مصداق دارد.
بنابراین وقتی از نقش برنامه ریزی در زندگی صحبت میکنیم و از سوی دیگر، در مورد اهمیت دوست داشتن برنامه ریزی و علاقه به برنامه ریزی حرف میزنیم، منطقی است که قبل از مطرح کردن تکنیکهای برنامه ریزی و یا تاکید بر نقش مهم برنامه ریزی در رشد و موفقیت، به این سوال مهم پاسخ بدهیم که: چرا بسیاری از ما برنامه ریزی را دوست نداریم؟ چرا رابطه ما با برنامه ریزی خوب نیست؟
آنچه در ادامه میخوانید، جمع بندی و طبقه بندی صحبت و نظرات ارزشمند دوستان عزیزمان است که در زیر مطلبی تحت عنوان چرا برنامه ریزی را دوست نداریم در روزنوشته های محمدرضا شعبانعلی مطرح کردهاند.
خوشحال میشویم اگر شما هم نکته یا نکات دیگری دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا آنها را به فهرست زیر بیفزاییم.
یکی از گلایههایی که معمولاً مطرح میشود و میل و رغبت به برنامه ریزی را کاهش میدهد این است که چندان مشخص نیست درباره چه چیزی حرف میزنیم. همهی ما دوست داریم یک برنامه ریزی خوب برای زندگی انجام دهیم؛ اما ابتدا باید مشخص شود «برنامه ریزی چیست؟» که بتوانیم در ادامه، به برنامه ریزی خوب و برنامه ریزی بد بپردازیم.
برخی از نقدهایی که در اینباره مطرح میشود را با هم بخوانیم:
برای مدیریت پروژه ها و امور خود از نرم افزار های مدیریت کار و تقویم آنلاین استفاده کنید.
اگر به نظر خودتان در اصل برنامه ریزی مشکلی ندارید و مسئلهی جدی شما تعهد نداشتن به برنامههاست، پیشنهاد ما این است که در کنار برنامه ریزی برای نظم شخصی (Self-discipline) وقت بذارید.
بحث اصلی در نظم شخصی که به آن نظم درونی هم گفته میشود، اصول و تکنیکها و نکاتی است که به ما کمک میکنند نسبت به حرفها و قرارها و برنامههای خود متعهد باشیم.
منبع:
توجه به حقوق افراد و کمک به مردم برای رسیدن به مطالبات حقوقیشان یکی از نیازهای اساسی هر جامعهای است. با افزایش جمعیت و پیچیدهتر شدن روابط بین افراد و وجود مسائل اجتماعی و اقتصادی و… میان آنها به تبع میزان نیاز جامعه به قوه قضائیه برای دادرسی و حل مشکلات قضایی افزایش مییابد.
به همین علت استخدام نیروهایی متعهد و توانمند برای این قوه کار سخت و پیچیدهای است و داوطلبان این شغل باید مراحل مختلفی از جمله مصاحبه شغلی را بگذرانند تا بتوانند وارد قوه قضائیه بشوند.
قوه قضائیه یکی از قوای سه گانه در کشور است که هدف اصلی آن برقراری عدالت میان افراد حقیقی و حقوقی میباشد که بعد از انقلاب اسلامی این قوه به عنوان تنها مرجع دادخواهی شناخته شده است. بعد از آغاز به کار قوه قضائیه بسیاری از مشکلات مردم با روند قانونی و منطقیتر حل و فصل شد چرا که قبل از وجود قوه قضائیه به علت نبودن یک مرجع قانونی مطمئن برای حل مشکلات مردم، در اکثر موارد حق به افراد قویتر و بانفوذ داده میشد و حقوق افراد ضعیف پایمال میشد.
از وظایف این قوه میتوان به:
کشف جرم و تعقیب مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام
وظایفی که در بالا ذکر شد فقط تعداد معدودی از وظایف قوه قضائیه است بنابراین با توجه به حساسیتهای موجود در این قوه مسئولین استخدام نیرو سعی میکنند با دقت و حساسیت بیشتری به جذب داوطلبان اقدام کنند. چرا که انتخاب نیرویی ضعیف باعث ایجاد مشکلات فراوان برای این دستگاه خواهد شد.
افرادی که داوطلب استخدام در قوه قضائیه هستند باید بعد از داشتن شرایط سنی و ارائهی مدرک تحصیلی مورد نیاز، در حوزهی کامپیوتر نیز مهارتهایی داشته باشند. اگر مدارک ارائه شده مورد قبول باشد از داوطلبان آزمون کتبی گرفته میشود و داوطلب اگر نمره مورد نظر را احتساب کند وارد مراحل بعدی میشود که مصاحبه شغلی نیز یکی از این مراحل است.
به عبارت سادهتر، شما برای استخدام شدن در قوه قضاییه نیاز دارید تا از مراحل زیادی با موفقیت عبور کنید که به دلیل حساسیتهای بالای این شغل میباشد. این روند شامل آزمون کتبی، معاینات پزشکی و مصاحبه کاری میباشد.
برای نوشتن رزومه استاندارد استخدامی، می توانید از نرم افزار های رزومه ساز استفاده کنید و برای تبدیل شمسی به قمری می توانید از تقویم آنلاین استفاده کنید.
شما برای اینکه بتوانید در قوه قضاییه استخدام شوید باید اولین مرحله که همان آزمون کتبی است را با موفقیت پشت سر بگذارید. یعنی شما بعد از پر کردن فرم استخدام باید برای آزمون کتبی آماده شوید و مواد درسی که در این آزمون برای شما تعیین میگردد و در دفترچه راهنمای آن به طور کامل ذکر شدند را مطالعه کنید و نمره کافی را در آزمون کتبی به دست آورید.
بعد از اعلام نتایج آزمون کتبی در صورت کسب حد نصاب و نمره قبولی شما وارد مرحله دوم میشوید در این حالت با شما تماس گرفته میشود و جزئیات دقیقتری از مصاحبه کاری در اختیار شما قرار میگیرد.
بعد از قبولی در آزمون کتبی نوبت به معاینات پزشکی میرسد که قوه قضائیه نیز مانند بسیاری از ارگانهای دولتی از افرادی که قصد استخدام در این قوه دارند، آزمایشها و تستهای مختلف پزشکی برای تایید صحت و سلامت جسمی و فیزیکی آنها میگیرد که شما باید تمامی این مراحل را با موفقیت بگذرانید تا بتوانید به دورهی بعد راه پیدا کنید.
مصاحبه کاری در قوه قضاییه ممکن است با مصاحبات شغلی دیگر سازمانها تفاوتهایی داشته باشد. این مرحله خود شامل دو زیر مجموعه است اولین آن مربوط به مصاحبهای است که مهارتهای عملی، تخصصی و فنی مورد نیاز برای سمت شغلی مورد نظر در فرد جویای کار سنجیده میشود، نگران نباشید مواردی که لازم است شما در آنها مهارت کسب کنید به شما اطلاع داده میشود.
بر اساس تجربیات افرادی که در این آزمونها شرکت کردهاند شما نیاز دارید تا برخی مهارتهای کامپیوتری، برنامه نویسی، تایپ، روخوانی قرآن و غیره را تمرین کنید تا در مصاحبه کاری بتوانید موفق عمل کنید. همانطور که میدانید برای داشتن یک مصاحبه کاری موفق شما نیاز دارید تا اعتماد به نفس خود را تقویت کنید و از مهارتهای ارتباطی خود برای ارتباط بهتر با مصاحبه گیرندگان استفاده کنید تا نظر آنها را جلب کنید.
در دومین مرحله مصاحبه کاری حضوری ویژگیهای روانشناختی، روانشناسی شخصیت، دیدگاههای دینی و عقیدتی و…. شما مورد سنجش قرار میگیرد. شاید این مرحله کمی از مراحل بالاتر سختتر و کمی استرس زا به نظر برسد اما اگر شما قبل از حضور در مصاحبه حضوری تجربیات و سوالاتی که ممکن است از شما پرسیده شود را بررسی کنید مطمئنا میتوانید این مرحله را نیز با موفقیت پشت سر بگذارید. برای این کار میتوانید از افرادی که در این شغل ها مشغول به کار هستند مشورت بگیرید، و یا در اینترنت و سایتهای معتبر جستجو کنید، اطلاعات خود را بالا ببرید، سپس با تمرین در خانه خود را برای مصاحبه آماده کنید.
مصاحبهکنندگان به زبان بدن شما، شیوایی و قدرت بیان وهمچنین مهارت ارتباطی شما توجه ویژه میکنند. معمولاً یک شخص جدا از مصاحبهکنندگان وظیفه زیر نظر گرفتن این موارد را در مصاحبه به عهده دارد.
در مصاحبه سوالاتی در مورد کامپیوتر و بعضی از نرم افزارها از شما سوالاتی پرسیده میشود بنابراین قبل از مصاحبه سعی کنید اطلاعات کامپیوتری خود را افزایش دهید.
در سوالات تخصصی، سوالاتی در مورد مدرک تحصیلی، رشته و شغل مورد نظر ، کتابهایی دانشگاهیتان، مقالاتی اگر داشتهاید و همچنین در مورد وظایف قوه قضائیه و اطلاعاتی در مورد این قوه از شما پرسیده میشود پس سعی کنید با اطلاعات کافی و اعتماد به نفس وارد جلسه مصاحبه بشوید.
منبع:
ویرایش و ساخت رزومه سفارشی برای هر فرصت شغلی، تمام آن چیزی است که شما برای رسیدن به شغل مورد نظرتان نیاز دارید.
اگر در نوشتن رزومه کمی دقت به خرج دهید و توضیحات و عبارات رزومه را کاملاً منطبق با مهارت های ضروری و شرایط استخدامی آن شغل بنویسید، با خیال راحت می توانید رزومه کاری تان را برای شرکت ها ارسال کنید و منتظر تماس حتمی آن ها برای رفتن به مصاحبه کاری باشید.
با دقت کامل آگهی استخدامی را بخوانید و ببینید چه عنوان شغلی در آگهی استخدام قید شده است. بعد به طور کامل در اینترنت راجع به مهارت ها، وظایف و مسئولیت های کامل این عنوان شغل تحقیق کنید. در ضمن دقت کنید که شرایط استخدامی آن شرکت چیست و حتماً آن ها را از آگهی استخدام استخراج کنید.
در ضمن کلمات کلیدی هر آگهی استخدام را پیدا کنید و حتماً موقع رزومه نویسی آن ها را در متون رزومه لحاظ کنید. خودتان هم یک لیست از اصطلاحات کاری اماده کنید و به کمک این لیست مهارت و نقش هایی که در شرکت های قبلی داشته اید را نشان دهید.
حتماً عنوان شغلی نمونه رزومه تان را با آگهی هر شرکت مقایسه کنید و اگر با هم فرق داشتند، حتماً عنوان رزومه را با عنوان درخواستی آن شرکت منطبق کنید. مثلاً اگر شرکت مدیر بازاریابی دیجیتال می خواهد، حتماً عنوان رزومه تان باید مدیر بازاریابی دیجیتال باشد. این عنوان هم باید در بالای نمونه رزومه کاری نوشته شود و همان اول کارفرما آن را بتواند ببیند.
تذکر: فرق رتبه 1و 2 کنکور ممکن است تنها 1 تست باشد، پس حتماً این موارد ریز را رعایت کنید، چرا که همیشه جزییات است که باعث تمایز و موفقیت شما در هر زمینه ای می شود.
آن کلمات کلیدی که از آگهی استخدام تهیه کرده اید، را مقابل خود بگذارید و موقع نوشتن مهارت ها حتماً از آن ها استفاده کنید. با کمک مثال زیر به خوبی می توانید این موضوع را درک کنید و بفهمید که دقیقاً چه کاری باید در رزومه کاری خودتان انجام دهید.
فرض کنید دنبال شغل بازاریابی دیجیتال می گردید و پس از جستجوی کلمه استخدام بازاریاب دیجیتال آگهی های استخدام جدید را پیدا می کنید که شرایط مورد نیاز آن شرکت شامل موارد زیر است:
اما آنچه شما در رزومه نوشته اید:
خب الان رزومه شما خیلی از کلمات کلیدی شغل دیجیتال مارکتینگ را از دست داده است! حتماً باید رزومه کاری تان را اصلاح کنید و فایل خام رزومه کاری تان را از کلمات کلیدی آن شغل پر کنید.
برای تبدیل تاریخ شمسی به میلادی می توانید از تقویم آنلاین استفاده کنید.
نیمه بالایی رزومه فرصت ساز ترین و اثر بخش ترین قسمت رزومه کاری حرفه ای شما است. پس خیلی مهم است که رزومه تان را بر اساس شرایط مورد نیاز استخدام سفارشی کنید؛ یعنی هر آنچه از ملزومات و شرایط آگهی استخدامی را دارید در نیمه بالایی رزومه و دقیقاً بلافاصله بعد از عنوان رزومه و بخش اطلاعات تماس بنویسید.
گذشته کاری تان و دستاوردهای آن را در 3 تا 5 ردیف خلاصه کنید و هماهنگ ترین و مربوط ترین آن ها با این فرصت شغلی را در رزومه بنویسید.
نمونه رزومه شما قرار است دست به دست بچرخد و خیلی حالت شخصی ندارد. به همین خاطر خیلی از افراد دوست ندارند که آدرس دقیق منزل خود را در رزومه بنویسند.
اما برای کارفرما و شرکت خیلی مهم است که شما در کدام منطقه زندگی می کنید. پس باید حداقل استان و شهر محل سکونت خود را در رزومه بنویسید.
در شرایط برابر کارفرما نیرویی را که محل زندگی اش به محل کار نزدیک باشد را ترجیح می دهد و مایل است او را استخدام نماید. پس لوکیشن و محل زندگی خود را در قسمت بالایی رزومه بنویسید تا مطمئن شوید که کارفرما حتماً آن را دیده است.
نکته: اگر می خواهید محل زندگی خود را تغییر دهید و سمت شرکت و محل کار جدید خود ساکن شوید، حتماً این موضوع را در رزومه به کارفرمای آینده تان انتقال دهید.
منبع:
فکس یک دستگاه برای انتقال گرافیک یا متن از طریق خطوط تلفن است. به عبارت دیگر یک دستگاه فکس دستگاهی است که برای ارسال اسناد به صورت الکترونیکی از یک شبکه تلفن استفاده می کند. دستگاه های فکس برای انتقال اسناد بین مکان ها استفاده می شوند. با این حال، هنوز هم استفاده شخصی از طریق انتقال فکس وجود دارد، به خصوص نسل هایی که با آنها بزرگ شده اند.
ایده دستگاه های فکس سال 1842 برای اولین بار مطرح شد، زمانی که الکساندر باین دستگاهی را که قادر به دریافت سیگنال از سیم تلگراف بود و آن را به تصاویر بر روی کاغذ انتقال می داد، اختراع کرد.
اسنادی که ارسال می شوند “فکس” نامیده می شود و این امکان می تواند بین دو دستگاه فکس یا بین دستگاه فکس و رایانه یا سرویس فکس آنلاین که مجهز به قابلیت ارسال و دریافت فکس است، صورت گیرد.
اسناد اصلی با یک دستگاه فکس اسکن می شود که محتویات (متن یا تصاویر) را به یک تصویر گرافیکی ثابت تبدیل می کند و آن را تبدیل به bitmap می کند. در این فرم دیجیتال، اطلاعات به عنوان سیگنال های الکتریکی از طریق سیستم تلفن منتقل می شود. دستگاه فکس دریافتی تصویر کد شده را دریافت می کند و یک کپی کاغذ از سند را چاپ می کند.
با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از دستگاه های فکس در حال حاضر بخشی از یک واحد چند منظوره بزرگتر هستند و حتی می توان از طریق ایمیل یا IP (اینترنت) فکس را ارسال و دریافت کرد و این امکان دیگر فقط محدود به خطوط تلفن نیست. همچنین، بسیاری از عملکرد های فکس در حال حاضر از طریق سرویس فکس آنلاین یا فکس سرور که سیستم هایی مبتنی بر اینترنت است که انتقال فکس را تسهیل می کنند، اما کاربر نهایی برای دریافت، نیاز به حفظ سخت افزار دارد.
دستگاه فکس امروزه اغلب بخشی از یک دستگاه چند منظوره است که دارای قابلیت های دیگری نظیر چاپ، اسکن و ویژگی های کپی است.
از طریق نرم افزار فکس می توانید نمابر و فکس رایگان ارسال کنید. و از طریق تقویم آنلاین می توانید زمان و امور خود را مدیریت کنید.
منبع: