نرم‌افزار اتوماسیون اداری چیست؟

مطابق دانش‌نامه ویکی ‌پدیا، اتوماسیون اداری یا همان خودکارسازی اداری به مجموعه‌ای از ابزارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری گفته می‌شود که برای ایجاد، گردآوری، ذخیره‌سازی، دست‌کاری و ویرایش و انتشار اطلاعات سازمانی و دفاتر کاری به منظور انجام وظایف عمومی و پایه سازمانی استفاده می‌شود. همانطور که از تعریف استاندارد اتوماسیون اداری برمی‌آید دامنه این تعریف بسیار گسترده و باز است. اما آنچه ما در این نوشتار به دنبال آن هستیم تعریف دقیق‌تری از حوزه ابزارهای نرم‌افزاری اتوماسیون اداری است.

آنچه که در حال حاضر در مورد سیستم‌های اتوماسیون اداری مرسوم است؛ مجموعه‌ای از قابلیت‌های مختلف مدیریتی است که با استفاده از آن‌ها می‌توان عملیات مختلف مربوط به فضای کاری افراد را مدیریت و تا حدی خودکار نمود. این قابلیت‌ها بیشتر در ذخیره‌سازی داده‌ها، به ویژه در انتقال الکترونیکی اطلاعات مابین ذینفعان مختلف و مدیریت و طبقه‌بندی اطلاعات متمرکز هستند. این قابلیت‌های مختلف مدیریتی کمک می‌کنند تا بتوانیم فعالیت‌هایی از این دست را مدیریت و بهینه نمائیم. اما همین تعریف مرسوم هم باز چالش برانگیز است. فضای کاری تعریف مشخصی ندارد و علاوه بر این افراد مختلف بسته به نوع شغل و جایگاه، فضای کاری کاملاً متفاوتی دارند. از طرف دیگر، افراد مختلف برای مدیریت فضای کاری خود نیز سلایق متنوع و متفاوتی دارند و همین امر نیز باعث شده است که نرم‌افزارهای اتوماسیون اداری موجود تنوع گسترده‌ای پیدا نمایند و کمتر از استانداردهای یکسان استفاده نمایند. بسیاری از این سیستم‌ها حتی تعاریف و مفاهیم پایه متفاوتی دارند.

برای این که بتوانیم این تعریف را دقیق‌تر کنیم؛ بایستی فضای کاری و کارها و وظایف پایه را بیشتر روشن نمائیم. منظور ما از فضای کاری و کارهای پایه، بیشتر فضا و کارهای اصلی است که در دفاتر کاری افراد، در حوزه‌های ستادی سازمان و معمولاً به شکل سنتی از پشت میز کاری آن‌ها انجام می‌شود.

اما علاوه بر مرزهای خاکستری تعاریف در نرم‌افزار اتوماسیون اداری، گسترش فناوری نیز این مرزها را بیشتر توسعه داد و ابعاد جدیدی به آن اضافه نمود. برخی از آن‌ها در ذیل آمده است:

  • شبکه‌های رایانه‌ای نه تنها در داخل سازمان‌ها گسترش پیدا نمود؛ بلکه با ظهور اینترنت و شبکه‌های گسترده، پا را از داخل سازمان فراتر گذاشته و کلیت جامعه را در بر گرفته است. به طوری که امروزه مفهوم جغرافیایی “میزکاری” آرام آرام در حال کمرنگ شدن است و هر جایی که دسترسی به شبکه وجود داشته باشد می تواند میزکاری شما باشد.
  • فناوری‌های رایانه‌ای نیز گسترش زیادی پیدا کرده است و امروزه علاوه بر رایانه شخصی، لپ تاپ‌ها، تبلت‌ها و گوشی‌های تلفن همراه هم مانند یک رایانه شخصی به این مجموعه اضافه شده‌اند.
    بسیاری از فناوری‌های جدید در دیجیتال کردن داده‌ها مانند اسکنرها و یا امکانات ضبط صدا و تصویر و … نیز به کمک اتوماسیون اداری آمدند.
  • توسعه شبکه‌های تلفن دیجیتال و استفاده فراگیر از آن‌ها در سازمان‌ها نیز این حوزه را تحت شعاع قرار داده‌اند.
  • شبکه‌های اجتماعی و گسترش شدید آن‌ها در بین مردم بسیاری از رویکردها را در زمینه سامانه‌های اداری دچار تحولات اساسی کرده‌اند.
    به سیاهه فوق موارد بسیار دیگری را نیز می‌توان اضافه نمود. همه‌ی این موارد اتوماسیون اداری را به مفهومی بسیار گسترده و کاربردی تبدیل کرده است و تعریف آن را به همان میزان دشوارتر. به طوری که امروزه اتوماسیون اداری را نه به عنوان یک ابزار درون سازمانی بلکه به عنوان ابزارهای توسعه ارتباط بیرون سازمانی نیز تبدیل نموده است.

با همه چالش‌هایی که بدان اشاره شد؛ در این مقاله به دنبال آن هستیم که بتوانیم چارچوب اصلی یک سیستم اتوماسیون اداری را تعریف نمائیم. آن چه به ما در این زمینه کمک می‌کند راه‌اندازی اتوماسیون اداری در بسیاری از سازمان‌های کشور است. امروزه ما کمتر سازمانی را می بینیم که از ابزارهای سیستم های جامع اداری که اتوماسیون بخشی از آن است، استفاده ننماید. از همین تجربه می‌توانیم برای مدل‌سازی نرم‌افزار اتوماسیون اداری در سطح کلان نیز استفاده نمائیم.

سیستم‌های اتوماسیون اداری به لحاظ قابلیت‌هایی که برای مدیریت کارهای سازمانی پوشش می‌دهند؛ حوزه‌های مختلفی را دربر می‌گیرند مانند نرم افزار دبیرخانه  که در این مستند به آن خواهیم پرداخت. 


منبع:
https://blog.yar.cloud/%d9%86%d8%b1%d9%85%e2%80%8c%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d8%a7%d8%aa%d9%88%d9%85%d8%a7%d8%b3%db%8c%d9%88%d9%86-%d8%a7%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/

معرفی 3 تا از بهترین برنامه های اذان گو

امروز می خواهیم به معرفی ۵ تا از بهترین برنامه های اذان گو بپردازیم تا بتوانید از امکانات آن ها استفاده کنید و نمازتان قضا نشود! اگر این روزها تازه شروع به نماز خواندن کرده اید و می خواهید دیگر هیچ نمازی را قضا نکنید و یا این که گاهی به علت وجود مشغله های بسیار حساب زمان از دستتان در میرود و از نمازتان جا می مانید، دیگر نگران نباشید! برای تبدیل تاریخ میلادی به شمسی به تقویم یار مراجعه کنید.


۱: اپلیکیشن اذان گو باد صبا

این اپلیکیشن، یکی از و بهترین برنامه های اذان گو است که با امکانات بسیاری می تواند جای تقویم را هم در تلفن همراه شما بگیرد! طراحی این اپلیکیشن خلاقانه بوده و شما از کار کردن با آن غرق در لذت خواهید شد. همچنین رابط کاربری آسان این برنامه موجب شده است با هر سن و تسلط در زمینه طراحی اپلیکیشن بتوانید از آن استفاده کنید.

 

همنانطور که گفتیم اپلیکیشن باد صبا امکانات بسیاری دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • اوقات شرعی بیش از ۱۱۰۰ شهر کوچک و بزرگ با قابلیت موقعیت یابی
  • پخش اذان صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشا با صدای بهترین موذن ها مثل موذن زاده، آقاتی، صبحدل، کاظم زاده، طوخی، غلوش و …
  • گزینش اذان دلخواه از حافظه دستگاه
  • تنظیم آلارم طلوع آفتاب، غروب آفتاب و نیمه شب شرعی
  • تعیین مدت زمان باقی مانده تا وقت شرعی بعدی توسط چند گوینده
  • پخش قرآن، دعا و مناجات قبل و بعد نماز
  • پخش دعای سحر با صدای مرحوم صالحی، ربنای محمدرضا شجریان، حدیث کسا سلحشور، زیارت عاشورا مطیعی، دعای عهد فرهمند آزاد،
  • پخش دعای فرج
  • آلارم نماز شب
  • تقویم بی انتها + ارائه مناسبت های رسمی و غیررسمی در تقویم
  • نمایش تاریخ و اوقات شرعی در نوار نوتیفیکیشن
  • ذکر شمار و صلوات شمار صوتی
  • ذکر صلوات + ذکر روز به شکل صوتی با کمک سیستم ذکرگوی صوتی
  • امکان قطعی فعالیت صوتی اذان
  • نمایش روزانه یک آیه قرآن به همراه ترجمه و تفاسیر آیات و یادآوری احادیث اهل بیت
  • دارای رکعت شمار پیشرفته
  • ذکر صلوات خاصه امام رضا (ع)


۲: اپلیکشن اذانگو Azangoo

اگر می خواهید یک موذن برای یادآوری به پا داشتن نماز همیشه به همراهتان باشد، نرم افزار اذانگو می تواند یکی از بهترین انتخابات شما برای پخش اذان و پیدا کردن قبله باشد. این نرم افزار هم دارای گرافیک جذاب و کاربری آسانی است که می تواند برای یادآوری اوقات شرعی مناسب باشد.

 

نرم افزار اذانگو (Azangoo) یکی از مناسب ترین برنامه های اذان گو ویژه مسلمانان بوده که با کمک آن از زمان دقیق اذان و اوقات شرعی با خبر خواهید شد. این نرم افزار با حساب کردن موقعیت جغرافیایی، می تواند محل دقیق قبله را ارائه کند. نرم افزار اذانگو دارای یک تقویم جذاب کامل است و توانسته است امتیاز بالایی در میان کاربران از آن خود کند.

 

امکانات اپلیکیشن اذانگو (Azangoo)

  • پخش و حساب کردن زمان اذان براساس لوکیشن مخاطب
  • تقویم جذاب با ذکر مناسبت و تعطیلات سالانه
  • قبله نما حرفه ای
  • هشدار درباره نزدیکی به زمان قضا شدن نمازهای پنجگانه
  • اطلاع رسانی مناسبت های هرروز در زمان دلخواه
  • پخش اذان با صدای موذن موردنظر مخاطب


3.Muslim Pro

یکی از نرم افزارهای جهانی اذان گو که توانسته است جای خود را در تلفن همراه مسلمانان دنیا محکم کند، اپلیکیشن مسلم می باشد. این برنامه دارای قرآن کریم با ترجمه انگلیسی، بخش اذان، ارائه آیات مورد نظر برای اقامه نماز، تقویم هجری قمری، قبله نما و… است.

 

نرم افزار Muslim Pro هر چیزی که مسلمانان به آن نیاز دارند را در اختیارتان قرار می دهد. این اپلیکیشن کاربردی توسط میلیون ها مسلمان در جهان استفاده شده و توانسته است یکی از بهترین اپلیکیشن های مذهبی و اذان گو شناخته شود.

 

امکانات برجسته بهترین برنامه های اذان گو جهان – مسلم

  • بخش اذان با توجهخ به موقعیت جغرافیایی شما
  • ارائه کل قرآن کریم با ترجمه انگلیسی
  • تقویم هجری و قمری کامل با ذکر مناسبت های مهم
  • قبله نمای دقیق



منبع:
https://learnparsi.com/%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B0%D8%A7%D9%86-%DA%AF%D9%88-%D9%85%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C/

مزایای رایانش ابری در هوش مصنوعی

هوش مصنوعی برای کمک به بشریت ابداع شد و هدف آن، حذف خطاهای انسانی و افزایش میزان بهره ‎وری است. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، کاربرد رایانش ابری در هوش مصنوعی بیش از پیش مشهود می‌شود که در ادامه، به آن‌ها می‌پردازیم. برا مشاهده دمو نرم افزار دبیرخانه آنلاین به سایت یار مراجعه فرمایید.

۱.       اتوماسیون هوشمند

اتوماسیون هوشمند را می‌توان مهم‌ترین کاربرد رایانش ابری در هوش مصنوعی دانست. به لطف رایانش ابری، کسب و کارهایی که از هوش مصنوعی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند، بینش محور‌تر، استراتژیک‌تر و کارآمد‌تر شده‌اند. هوش مصنوعی مبتنی بر رایانش ابری می‌تواند کارهای وقت‌گیر و تکراری را به صورت خودکار و بدون هیچگونه کمکی از جانب نیروی انسانی انجام دهد.

در حین اینکه هوش مصنوعی در حال کار بر روی وظایف وقت‎گیر و خسته‌کننده است، نیروی انسانی می‌توانند بر روی گردش کار نظارت داشته باشند و یا بر روی عملیات استراتژیک متمرکز شوند.

۲.       کاهش هزینه ها

رایانش ابری در مقایسه با استفاده از مراکز داده داخلی، هزینه بسیار کمتری دارد. مراکز داده داخلی، برای نگهداری و راه اندازی، نیاز به مدیریت سخت‌افزار و تعمیرات دوره‌ای دارند. حتی اجرای پروژه‌های هوش مصنوعی ساده تا متوسط با این مراکز هم می‌تواند هزینه‌های اولیه زیادی داشته باشد.

در مقابل، برای استفاده از سرویس‌های رایانش ابری، تنها کافی است حق اشتراک ماهانه را پرداخت کنید تا از تمامی خدمات آن‎ها بهره‌مند شوید. بدین صورت، دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های جانبی سخت‌افزاری نخواهید داشت.

علاوه براین، سیستم‌های هوش مصنوعی مبتنی بر رایانش ابری می‌توانند بدون دخالت انسان، بینش و الگوی خاصی از داده‌ها را استخراج کرده و از آن‌ها استفاده کنند.

۳.       مدیریت یکپارچه داده‌ها و فهم الگوی داده ها

سومین کاربرد رایانش ابری در هوش مصنوعی مربوط به مدیریت داده است. هوش مصنوعی یکی از ابزار‌های قدرتمند برای مدیریت و ساختاردهی داده‌ها محسوب می‌شود. با استفاده از هوش مصنوعی مبتنی بر رایانش ابری، مهندسین هوش مصنوعی توانایی بالایی در استفاده همزمان از چندین منبع داده و سازماندهی آن‌ها پیدا می‌کنند. بدین صورت، اصلاح و مدیریت داده‌ها آسان‌تر می‌شود.

۴.       مدیریت بر روی گردش کار و افزایش امنیت

با استفاده از هوش مصنوعی مبتنی بر رایانش ابری، تیم مهندسان هوش مصنوعی می‌توانند بر روی عملیات استراتژیک تمرکز کنند و کار محاسبات و تحلیل داده را به سرویس‌های رایانش ابری بسپارند. بدین صورت، مدیریت کار اصلی تیم بهتر از قبل صورت می‌گیرد و نیروی انسانی، زمان و تمرکز بیشتری بر روی وظایف اصلی‌شان دارند.

تیم‌های فناوری اطلاعات (IT) از ابزار‌های هوش مصنوعی مبتنی بر رایانش ابری، برای ردیابی و کنترل ترافیک شبکه استفاده می‌کنند. چنین ابزارهایی به محض ایجاد یک ناهنجاری در شبکه، مستقیما پیامی برای کاربران ارسال می‌کنند تا از آسیب رسیدن به داده‌های حیاتی جلوگیری کنند.

۵.       بینش عمیق‌تر

پنجمین کاربرد رایانش ابری در هوش مصنوعی به تحلیل داده‌ها مربوط است. با استفاده از رایانش ابری در هوش مصنوعی، می‌توان داده‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد، الگوهای خاص آن را تشخیص داد و برای انجام کارهای محاسباتی، تنها از قسمت مهمی از داده‌ها استفاده نمود.

از آنجایی که در محاسبات هوش مصنوعی، اغلب با حجم عظیمی از داده‌های پرت (outlier) سر و کار داریم که کار مهندسین را با مشکل مواجه می‌کنند، رایانش ابری می‌تواند به عنوان ابزاری قدرتمند برای شناسایی این داده‌ها و صرف نظر کردن از آن‌ها در محاسبات عمل کند.

با چنین ابزاری، شرکت‌ها و صنایع با سرعت بیشتری به تجزیه و تحلیل داده‌های مهم خود می‌پردازند و می‌توانند در پاسخگویی نیاز‌های مشتریانشان، بهتر عمل کنند.

 منبع:
https://blog.iranserver.com/cloud-computing-in-ai/#rayansh_abry_chyst

ارسال فکس از طریق fax.ir چگونه است؟

برای ارسال فکس از طریق Fax.ir، ابتدا می بایست در وبسایت این سرویس آنلاین ثبت نام کرد. به همین منظور باید وارد بخش عضویت سایت شوید و از آنجا اطلاعات خود را ثبت کنید. همچنین در صفحه عضویت امکان انتخاب سرویس های مختلف نیز وجود دارد که می توانید بسته به نیازتان یکی از آن ها را انتخاب کنید.

با پایان یافتن مراحل ثبت نام، پیامکی برای احراز هویت شما به شماره ی موبایل تان ارسال می شود. آن را در داشبورد مخصوص Fax.ir وارد کنید تا حساب کاربری تان فعال شود. سپس روی کلید فکس کلیک کنید و با ورود به صفحه مرتبط با آن، شماره فکس مقصد را وارد نمایید.

با افزودن فایل فکس، کار تمام است و کافیست روی گزینه ارسال کلیک کنید. البته علاوه بر Fax.ir سرویس های دیگری نیز در فضای وب وجود دارند که هر یک خدمات خاص خود را برای ارسال فکس آنلاین ارائه می دهند مانند شرکت یار. می توان با یک جستجوی ساده در گوگل، نشانی آن ها را پیدا کرد و از سرویس هایشان برای ارسال فکس بهره گرفت.

نحوه ارسال فکس از طریق ویندوز:

1) ابتدا در نوار جستجو عبارت «Windows Fax and Scan» را تایپ کنید.

۲) با مشاهده نتایج، روی برنامه مورد نظر کلیک کنید و وارد پنجره مرتبط با آن شوید.

۳) سپس با ورود به برنامه مورد بحث، در سمت چپ بالای پنجره Windows Fax and Scan به دنبال «New Fax» بگردید.

4) با کلیک روی آن، وارد صفحه نصب اولیه مربوط به مودم می شوید. گزینه «Connect to fax modem» را انتخاب کنید تا مراحل نصب آغاز شود.

۵) با پایان یافتن مراحل نصب، وارد صفحه ای می شوید که باید در آن متن فکس و شماره تلفن مقصد را وارد کنید. همچنین می توانید فایلی را هم به متن فکس، پیوست کنید.
۶) پس از پایان مراحل روی کلید «Send» کلیک کنید تا فکس تان برای شماره مورد نظر ارسال شود.


آموزش فکس با کامپیوتر برای مک یا کامپیوترهای اپل

پیش از آنکه کاری انجام دهید، باید اطمینان حاصل کنید که تجهیزات لازم برای ارسال فکس اینترنتی با یک کامپیوتر مک را دارا هستید؛ بدون تجهیزاتی که در ادامه ذکر شده‌اند، چنین کاری امکان‌پذیر نخواهد بود و عملاً این آموزش فکس با کامپیوتر برای شما کاربردی ندارد. در این شرایط می‌توانید از سرویس‌های آنلاینی بهره بگیرید که برای همین منظور، یعنی ارسال فکس ارائه می‌شوند. تجهیزات مورد نیاز عبارت هستند از:

  • یک پرینتر چند کاره: که از ارسال و دریافت فکس پشتیبانی به عمل آورد؛ متاسفانه سیستم عامل MacOS نسخه Sierra و همینطور نسخه‌های بالاتر از آن از قطعات سخت‌افزاری و تحت USB فکس مودم پشتیبانی به عمل نمی‌آورند و تنها راه ارسال و دریافت فکس از طریق آن‌ها، استفاده از پرینترهای چند کاره‌ای است که به همین منظور تولید شده‌اند.
  • یک خط تلفن ثابت: برای اینکار به یک خط تلفن ثابت نیز نیاز است. اگر خط تلفن ثابت ندارید که آن را به پرینتر چند کاره خود وصل کنید، در اینصورت امکان ارسال و دریافت فکس از طریق آن نیز منتفی است.

گام بعدی از مطلب آموزش فکس با کامپیوتر این است که اطمینان حاصل کنید پرینتر چند کاره شما به کامپیوتر مک‌تان متصل و روشن است. اگر این دستگاه خاموش یا متصل نباشد، بدیهی است که ارسال و یا دریافت فکس امکان‌پذیر نخواهد بود.

  • پرینتر شما باید به خط تلفن وصل باشد و نباید از خاطر ببرید که در هنگام ارسال یا دریافت فکس، نمی‌توانید از این خط تلفن برای منظور دیگری مانند برقراری تماس تلفنی استفاده کنید. در اصل و به زبان عامیانه، خط تلفن باید آزاد باشد.
  • استفاده از این روش، چه پرینتر با کابل به کامپیوتر وصل باشد و چه وایرلس، امکان‌پذیر است.

سندی که می‌خواهید آن را فکس کنید، با دابل کیلک روی آن، باز کنید.

  • حتی می‌توانید این سند را در یک فایل ورد یا دیگر نرم‌افزارهای ویرایش متن حاضر و آماده کنید و بعد عملیات فکس کردن را ادامه دهید.